
Groep 4/5
15 kinderenDe leerlingen hebben in groep 4/5 les van juf Sanne. Groep 4 bestaat uit 10 leerlingen en groep 5 uit 5 leerlingen. De basis die in de groepen 1/ 2 en 3 is gelegd, wordt in groep 4 en 5 met grote sprongen uitgebreid.
Leesonderwijs
Deze uitbreiding is allereerst goed zichtbaar in het leesonderwijs. De basis die hiervoor in groep 3 is gelegd, wordt tijdens het voortgezet lezen in groep 4/5 uitgebreid. Hierbij draait het niet alleen om correct lezen, maar zal ook de snelheid steeds verder toenemen: tempo-lezen dus. Ook worden de woorden moeilijker en de zinnen langer en ingewikkelder. Verder bestaan de aangeboden teksten niet alleen meer uit verzonnen verhalen, maar komen er ook informatieve, instructieve en betogende teksten bij. Er is daarom in onze groep ook een groot aanbod van verschillende boeken uit de bibliotheek. De kinderen hebben elke dag een moment om vrij te lezen en daarnaast gebruiken we regelmatig verschillende werkvormen voor boekpromotie en het verder bevorderen van de leesmotivatie. Verder krijgen de leerlingen vanaf groep 4 ook te maken met een nieuw schoolvak: het begrijpend lezen. Nu zij een tekst correct en vlot kunnen lezen, is het immers ook belangrijk om te leren begrijpen wát er in de tekst staat. Dat oefenen we met de methode Beter Bijleren, waarbij er in opdrachten vragen worden gesteld over de tekst. Voor groep 5 zien we het begrijpend lezen daarnaast ook terug in de vakken natuur, geschiedenis en aardrijkskunde.
Rekenenonderwijs
Ook het rekenen gaat na groep 3 heel snel een aantal stappen verder. In groep 4 en 5 leren de kinderen rekenen met tientallen en honderdtallen. Het goed kunnen splitsen van getallen is belangrijk voor het snel kunnen optellen en aftrekken tot 100 en 1000. Verder leren we klokkijken (analoog en digitaal) en natuurlijk maken we in deze groepen ook kennis met de tafels. Voor de rekenlessen maken wij gebruik van de methode Wereld in Getallen, waarbij we tijdens de lessen werken in een werkboek. Voor het automatiseren maken wij daarnaast gebruik van de Chromebook.
Taalonderwijs
Uiteraard krijgen de leerlingen in groep 4/5 ook de vakken taal en spelling. Hiervoor gebruiken we de methode Taaljacht Taal en Taaljacht Spelling. Tijdens taal leren we eerst hoe we langere zinnen kunnen maken en oefenen we zo stapsgewijs om zelf verhalen te schrijven. Het leren spelen met taal doen we door ieder blok te werken aan een eindopdracht. Dit kan zijn in de vorm van een verhaal, poster of gedicht, maar ook door bijvoorbeeld het schrijven en opvoeren van een poppenspel. Verder maken we ook al een beginnetje met taalkundig ontleden (werkwoord, lidwoord, zelfstandig naamwoord, etc.) en redekundig ontleden (persoonsvorm, onderwerp). Tot slot is er tijdens iedere les aandacht voor het vergroten van de woordenschat door het maken van opdrachten over de themawoorden.
Tijdens de spellingslessen leren de leerlingen om woorden correct te schrijven. Dit leren zij aan de hand van verschillende categorieën die een voor een worden aangeboden. Bij iedere categorie komt er een nieuwe ‘taalmoeilijkheid’ aan de orde. Door deze categorie aan een korte, duidelijke regel te koppelen, leren de leerlingen deze woorden correct schrijven.
Verder is er ook aandacht voor andere talen. Zo maken de leerlingen in groep 4/5 met de methode Blink verder kennis met de Engelse taal aan de hand van praatplaten en liedjes. Daarnaast krijgt groep 5 van september tot eind januari vanuit de gemeente Oldambt Duitse lessen.
Wereldoriëntatie
In groep 4/5 maken de leerlingen kennis met de vakken natuur, geschiedenis en aardrijkskunde. Voor natuuronderwijs gebruiken we de methode Natuurzaken. Hierbij komen verschillende thema’s aan bod, waarbij we met name leren over de natuur om ons heen en hoe bepaalde natuurverschijnselen heten en werken (licht, magneten). Voor de vakken geschiedenis en aardrijkskunde gebruiken we de methodes Wereldzaken en Tijdzaken. Ook bij deze vakken komen er verschillende thema’s aan bod. Bij aardrijkskunde kijken we met name naar de wijk, voorzieningen en het verschil tussen stad en platteland. Bij geschiedenis starten we bij de jagers en verzamelaars en gaan zo richting de Middeleeuwen. De thema’s van deze vakken proberen we verder te verrijken door deze terug te laten komen in de andere vakken (creatief, verhalen schrijven, thematafel).
Schrijfonderwijs
Voor het leren schrijven gebruiken we de methode Pennenstreken. Onze school heeft daarbij gekozen voor de methode waarbij niet het verbonden schrift, maar de blokletters worden aangeleerd. In het schrijfschrift worden de letters allemaal herhaald en wordt er extra aandacht besteed aan het gebruik van de juiste lijnen. Daarnaast leren wij in groep 4 ook de hoofdletters schrijven. We schrijven op school eerst met een driekantig schrijfpotlood. Wanneer dit goed gaat (zoals de pengreep en de druk), stappen we over naar de pen.
Bewegend leren
Naast deze basisvakken blijft bewegen en samen spelen een belangrijke plaats innemen in de middenbouw. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat je beter leert wanneer je beweegt. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgeslagen kan worden. Bewegend leren geeft daarnaast meer ruimte voor sociale interactie, vrij spel en ontdekken. Zeker voor jonge leerlingen is dit fijn aangezien zij veel behoefte hebben aan spelen en bewegen. Uiteraard krijgen de leerlingen daarnaast twee keer in de week gymnastiek. Deze gymlessen zijn op dinsdag en vrijdag en worden gegeven door een vakleerkracht.
Op deze manier proberen we goed aan te sluiten bij de groepen 1/2 en 3 en alvast een stevige basis te leggen voor de leerjaren erna. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande nog vragen of opmerkingen hebben, laat het dan vooral weten!
Groetjes, juf Sanne